Foutloos Rekenen in de praktijk: Marjolein vertelt

Marjolein van Zeelandt, docent wiskunde en rekenen op het Alfrinkcollege in Deurne, was in 2024 een van de drie finalisten in de verkiezing voor ‘Leraar van het jaar’. Ze werd door haar teamleider voorgedragen, vanwege haar tomeloze inzet en innovatieve kijk op reken- en wiskundeonderwijs.

Foutloos Rekenen in de praktijk: Marjolein vertelt
Marjolein van Zeelandt. Fotograaf: Yannick Planteijdt.

Sinds dit schooljaar werken Marjolein en haar collega’s met Foutloos Rekenen in het vo.

Het Alfrinkcollege, een kleinschalige school met 600 leerlingen, staat bekend om haar persoonlijke aanpak. Sinds het schooljaar 2024-2025 werkt de school met Foutloos Rekenen. De start was spannend, zowel voor de leerlingen als voor Marjolein zelf. “Veel leerlingen zien rekenen als iets van de basisschool. Daarom hebben we in de eerste les goed uitgelegd waarom we dit doen. Ouders ontvingen een brief, zodat ze begrijpen waarom deze aanpak belangrijk is.”

De eerste lessen waren wennen. “Leerlingen vinden oefeningen als cijferend delen lastig. Maar door de duidelijke opbouw van de lessen merken ze snel: ‘dit kan ik wel!’ Dat geeft vertrouwen, niet alleen in rekenen, maar ook in wiskunde en andere exacte vakken.” Zelf haalt Marjolein ook veel uit de methode. “Ik dacht dat ik al goed was in het aanbieden van kleine stappen, maar deze methode heeft me laten zien dat het nog beter kan.

'Ik dacht dat ik al goed was in het aanbieden van kleine stappen, maar deze methode heeft me laten zien dat het nog beter kan'

Ik neem die inzichten ook mee naar mijn wiskundelessen. Het heeft mijn manier van lesgeven echt veranderd.” Volgens Marjolein is trainer Dinette Vredeveld van grote waarde. “Ze geeft ontzettend fijne handvatten. Ze laat bijvoorbeeld zien dat niet alle leerlingen elke opdracht hoeven af te maken en dat niet iedereen tegelijk klaar hoeft te zijn. Daardoor verlopen mijn lessen gestructureerder en efficiënter.” En Marjoleins hoop voor de komende jaren? “Ik wil dat leerlingen met vertrouwen richting wiskunde, economie en natuurkunde gaan. Een sterke rekenbasis helpt hen vooruit. Dat gun ik ze.”