Haal je beste binnenste naar buiten: zelfverzekerd rekenen op het Zone.college

Ben ter Haar werkt 40 jaar in het onderwijs, waarvan 25 jaar in directiefuncties en is inmiddels vier jaar directeur op het Zone.college in Enschede. Met een achtergrond in onder andere speciaal onderwijs en ervaring in verschillende vakken weet hij hoe belangrijk goede basisvaardigheden zijn.

Haal je beste binnenste naar buiten: zelfverzekerd rekenen op het Zone.college
Ben ter Haar. Fotograaf: Yannick Planteijdt

Op het Zone.college besteedden ze altijd al veel aandacht aan aanvullend rekenonderwijs. Nu pakt hij samen met zijn docenten door en kiest hij voor een rekenmethode die de leerlingen meer zelfvertrouwen geeft.

Persoonlijke aandacht staat voorop

“Het Zone.college is een groene vmbo-school. We hebben meerdere vestigingen in
het oosten van het land en richten ons naast de reguliere vakken ook op thema’s
als natuur, dieren en duurzaamheid. Wat ons echt bijzonder maakt is ons groene
profiel en de persoonlijke aandacht voor de leerlingen. We hechten waarde aan
een veilige en vertrouwde sfeer waarin iedereen de ruimte krijgt om zich op zijn
eigen manier te ontwikkelen”, vertelt Ben trots.

Tussen de leerlingen

Ben heeft door de jaren heen veel functies in het onderwijs vervuld, maar zijn
passie voor het directe contact met leerlingen is altijd gebleven. “Ik ben weleens
gevraagd om volledig een bestuurlijke rol te nemen, maar daar kies ik bewust niet
voor. Ik wil tussen die leerlingen blijven lopen. Als ik ze niet meer zou zien, zou ik
een deel van wat onderwijs voor mij betekent verliezen”, legt hij uit. “Juist door die
directe interactie ervaar ik waar onze leerlingen mee worstelen, wat hen motiveert,
en hoe we ze kunnen helpen om zich verder te ontwikkelen.”

Terugval in basisvaardigheden

De leerlingen hebben een breed scala aan achtergronden en leerbehoeften. “Ze komen van verschillende basisscholen en hebben helaas vaker dan ons lief is een achterstand in reken- en taalvaardigheden. We zien dat veel van hen extra ondersteuning nodig heeft om op het gewenste niveau te komen”, vertelt Ben. Een aantal jaar geleden was het Zone.college actief bezig om het rekenniveau op peil te brengen. De school stond zelfs bekend om de extra aandacht voor basisvaardigheden. “Het Zone.college in Enschede werd gezien als een pionier voor rekenonderwijs in het vo”, vertelt Ben. “Onze school werd zelfs als voorbeeld genoemd in landelijke onderwijspublicaties. We hadden speciale boekjes en materialen voor rekenformules en oefeningen, allemaal goed doordacht en effectief in de klas. Leerlingen kregen zo regelmatig de kans om te oefenen en de stof goed in te slijpen.” Door coronamaatregelen kwam dit goedlopende systeem onder druk te staan. Tijdens de lockdowns vielen de lessen uit en kregen leerlingen minder herhaling en minder structuur. “Eén keer per week een online les bleek niet voldoende voor een stevige basis.” Zo raakten veel leerlingen achter en werd de noodzaak om het rekenniveau weer op te krikken alleen maar groter.

Nieuwe aanpak

Na die terugval werd de noodzaak voor een effectieve methode om rekenvaardigheden weer op niveau te brengen duidelijker. De school kreeg subsidie om het rekenonderwijs te versterken en besloot met een nieuwe aanpak aan de slag te gaan. “Wat ik waardeer aan Foutloos Rekenen is dat het herhaling en structuur biedt. Iets wat leerlingen met rekenproblemen echt nodig hebben. Door de stof stap voor stap te oefenen en in te slijpen, krijgen ze meer grip op hun basisvaardigheden. Dat is essentieel om later succesvol te zijn in vakken zoals wiskunde, natuurkunde en economie. Je merkt ook dat leerlingen zelfverzekerder worden. Ze proberen dingen en durven fouten te maken, omdat ze weten dat ze het onder de knie kunnen krijgen.”

'Foutloos Rekenen biedt structuur en geeft grip op basisvaardigheden'

Rekenen én werken met de handen

Ben benadrukt hoe de rekenmethode past bij de praktijkgerichte aanpak van het Zone.college. “Veel van onze leerlingen zijn praktisch ingesteld. De combinatie van hands-on rekenen en werken met planten of dieren is helemaal niet zo gek”, zegt hij. “We hebben leerlingen die na een uur rekenen meteen door kunnen naar de tuin, waar ze met hun handen in de aarde werken. Of ze staan bij de dieren, waar ze misschien dezelfde rekenvaardigheden toepassen om bijvoorbeeld de voermengsels te berekenen. Voor veel jongeren is het een verademing om bijvoorbeeld na een les rekenen meteen weer met hun handen bezig te kunnen zijn.”

'Leerlingen gebruiken rekenvaardigheden meteen in de praktijk. Bijvoorbeeld om voermengsels te berekenen'

Niet alleen focus op cijfers

Over de toekomst is Ben duidelijk: “Mijn droom is dat we met deze rekenmethode een blijvende verbetering realiseren in de basisvaardigheden van onze leerlingen. Idealiter zien we over een paar jaar dat leerlingen die instromen op een lager niveau, met onze ondersteuning naar het vereiste niveau doorgroeien. Maar voor mij gaat het uiteindelijk niet alleen om de cijfers. We willen leerlingen helpen om het beste uit zichzelf te halen – of zoals wij dat hier zeggen: haal je beste binnenste naar buiten.”

Consistentie als sleutel tot succes

Niet alleen hun aanpak draagt bij aan verbeterde rekenvaardigheden, ook is er grote behoefte aan een consistent beleid vanuit de overheid. “Het grootste probleem in het onderwijs is de onvoorspelbaarheid. De regels en prioriteiten veranderen vaak te snel. We hebben echt continuïteit nodig in het beleid, zodat we als school kunnen blijven bouwen aan een sterk fundament. Alleen dan helpen we onze leerlingen structureel verder.”