De Rekenleider: de rekencoördinator die verder gaat
Als rekencoördinator in het voortgezet onderwijs sta je voor een grote uitdaging. Het rekenniveau van veel leerlingen is te laag en hierover hebben je collega’s het regelmatig in de docentenkamer.
Misschien kwam de rol onverwachts op je pad – even een taak erbij – maar zij gaat wel gepaard met verwachtingen vanuit de schoolleiding en je collega’s. Wat wordt er nu precies van je verwacht? En hoe geef je de rol zinvol vorm? Het Nederlands Mathematisch Instituut biedt handvatten met het functieprofiel Rekenleider.
Nieuw functieprofiel is een praktisch handvat voor de rekencoördinator
Veel scholen benoemen een rekencoördinator, maar het blijft vaak onduidelijk wat deze taak precies inhoudt. Je krijgt te horen dat er een budget is en dat er een plan moet komen. Je herkent de problematiek en voelt de druk van je rol, maar zonder duidelijke richting is het lastig om verbeteringen te realiseren en echt impact te maken.
Het Nederlands Mathematisch Instituut (NMI) biedt een nieuw functieprofiel, speciaal voor rekencoördinatoren die niet alleen willen ondersteunen, maar ook willen leiden. Het functieprofiel is een praktisch handvat voor de rekencoördinator. Het profiel voor de rekenleider zet jou in een positie om niet alleen de basis te versterken, maar ook een stap verder te gaan door richting en focus aan te brengen in het rekenonderwijs.
Van rekencoördinator naar rekenleider
Als rekencoördinator word je waarschijnlijk gezien als iemand die collega’s ondersteunt, rekenbeleid coördineert en zorgt dat rekenen ‘er ook nog bij komt’. Vragen als: waarom moeten wij dit doen? en: past dit wel in het rooster? zijn je niet onbekend. Als rekenleider verandert je rol en kun je actief sturen op rekenresultaten. Het profiel van de rekenleider biedt je houvast: een duidelijke koers met ambitieuze doelen, waarin je als leider optreedt om rekenvaardigheden schoolbreed naar een hoger niveau te tillen.
Als rekenleider stuur je actief op rekenresultaten
Klaar voor de start
Als rekenleider krijg je de kans om een actieve, proactieve rol te spelen in de verbetering van het rekenniveau binnen de school. De eerste stap begint met een grondige afstemming met de schoolleiding, waarin je samen jouw verantwoordelijkheden en doelen bespreekt. Een gedeelde visie op rekenen vormt de basis van je aanpak en geeft richting aan jouw rol. Als je die visie eerst op papier zet, is het voor iedereen inzichtelijk waar jullie naartoe werken.
Een gedeelde visie op rekenen vormt de basis van je aanpak en geeft richting aan jouw rol
Daarna is samenwerking essentieel met bijvoorbeeld leerling- of jaarcoördinatoren, maar in ieder geval met collega’s uit de verschillende vaksecties. Door samen te werken met collega’s die te maken hebben met rekenonderwijs, creëer je een breder draagvlak voor het rekenbeleid en jouw rol daarin. Je zorgt voor een geïntegreerde, consistente en schoolbrede aanpak. Wat zijn de wensen van collega’s? Wat willen ze graag, en wat vooral niet? Wanneer vinden zij het rekenbeleid een succes? Na deze gesprekken stel je een rekenplan op, waarin je duidelijke doelen en acties formuleert. De later genoemde resultaatgebieden geven houvast bij het uitwerken van gerichte stappen voor verbetering.
Zodra het plan staat, start je met de uitvoering en het monitoren van de voortgang. Regelmatige gesprekken met collega’s en de schoolleiding geven inzicht in de resultaten, zodat je kunt bijsturen waar nodig. Deze stappen leggen een stevig fundament onder jouw rol als rekenleider.

Praktische resultaatgebieden
Door vijf resultaatgerichte gebieden te volgen, breng je structuur, kwaliteit en effectiviteit aan in het rekenonderwijs en werk je aan de ontwikkeling van een stevige basis voor iedere leerling.
1. Analyse van rekenresultaten en rekenprocedures: Start met een grondige analyse van leerlingenresultaten en rekenprocedures om sterke punten en verbeterpunten helder te krijgen.
2. Vakoverstijgend rekenbeleid en gedeelde doelen: Ontwikkel een ambitieus, vakoverstijgend rekenbeleid dat aansluit bij nationale normen en zorgt voor consistente, schoolbrede rekenafspraken.
3. Teamprofessionalisering in rekendidactiek: Zet in op teamontwikkeling door scholingsbeleid en trainingen, zodat alle docenten rekenonderwijs van hoge kwaliteit kunnen geven.
4. Verbeterprojecten rekenen: Realiseer verbeterprojecten met duidelijke doelen en planning om het rekenonderwijs continu te versterken.
5. Effectief rekenonderwijs in rekenlessen en andere vakken: Stimuleer effectieve rekendidactiek door docenten te coachen, voorbeeldlessen te geven en rekenen in alle relevante vakken tot leven te brengen.
De duidelijke rekenafspraken maken vakken waarin rekenen een rol speelt makkelijker en leuker voor leerlingen én collega’s
Jij als rekenleider: sturing geven aan resultaat
Als rekenleider krijg je de kans om echt verschil te maken. Door actief aan de gang te gaan met de resultaatgebieden en schoolbreed afspraken te maken, werk je niet alleen aan de basis, maar bouw je ook aan het zelfvertrouwen en de rekenvaardigheden van je leerlingen. De duidelijke rekenafspraken maken vakken waarin rekenen een rol speelt makkelijker en leuker voor leerlingen én collega’s. Als rekenleider tover je rekenen om van een struikelblok naar een krachtig fundament. En dat heeft impact op de schoolloopbaan van iedere leerling.