Veel meer zelfvertrouwen en plezier door Foutloos Rekenen

Naast vlot en foutloos rekenen krijgen leerlingen ook veel meer zelfvertrouwen door het volgen van de cursus Foutloos Rekenen. Dit blijkt uit onderzoek van het Nederlands Mathematisch Instituut (NMI) naar de effecten van de cursus Foutloos Rekenen.

Veel meer zelfvertrouwen en plezier door Foutloos Rekenen

Ouders zien positieve veranderingen door de cursus

Kinderen die de cursus Foutloos Rekenen hebben gevolgd, hebben daarna meer zelfvertrouwen, zijn zelfstandiger en hebben meer plezier in rekenen. Het NMI vroeg ouders wat de grootste verandering was die zij bij hun zoon of dochter zagen na het volgen van de cursus Foutloos Rekenen.

TOP 3
1. meer zelfvertrouwen
2. meer zelfstandigheid
3. meer plezier in rekenen

Boost voor het zelfvertrouwen

Een zeer groot deel van de ouders noemt het zelfvertrouwen van hun kind. Het NMI vroeg de ouders welk cijfer zij het zelfvertrouwen zouden geven. Vóór de cursus kreeg dat gemiddeld een 3,9. Na de cursus steeg dat naar een 8,5. Een deel van de ouders geeft aan dat een gebrek aan zelfvertrouwen ook juist een reden was om de cursus te gaan volgen. “Leerlingen die lang dachten niet goed te kunnen rekenen, merken tijdens de cursus al snel dat ze wél kunnen rekenen”, aldus Anouk Adang, coördinator leerlingenzorg van het NMI. Zij onderstreept: “Er is niets mis met deze leerlingen, ook al bungelden ze misschien laag in de schoolscores. Het zijn gewone kinderen die met het juiste rekenonderwijs vlot en foutloos leren rekenen”.

"We hebben dit traject als life changing ervaren voor onze dochter, zowel inhoudelijk als in gedrag en zelfvertrouwen."
Ouder van dochter uit groep 7

Uit andere analyses van het NMI blijkt dat veel leerlingen na het volgen van de cursus een hoger schooladvies krijgen dan het eerder afgegeven voorlopig schooladvies en hogere Cito-niveaus behalen.

Zelfstandig werken verbeterd

Ouders zien ook dat het zelfstandig werken sterk is ontwikkeld bij hun kind en geven aan dat hun kind door de cursus heeft geleerd om gestructureerd en gedisciplineerd te werken. Ook zien ze dat er geconcentreerder wordt gewerkt. Gaven ouders het zelfstandig werken van hun kind gemiddeld eerst een 5,0, na de cursus is dat gemiddelde een 8,0 geworden. Anouk Adang: “Door de cursus leren kinderen rekenen op een duidelijke en vaste manier. Ze leren hoe het moet en oefenen daar veel mee. Kort gezegd: ze weten hoe het moet en hulp is dan niet meer nodig.”

“Haar zelfvertrouwen en plezier in rekenen zijn toegenomen en de onzekerheid, angst en aversie ertegen zijn afgenomen.”
Ouder van dochter uit groep 7

Van aversie naar plezier

Het plezier in rekenen kreeg voor de cursus nog de zwaarste onvoldoende: een 2,9. Maar uit het onderzoek blijkt dat na de cursus het plezier in rekenen flink is gestegen. Na afloop gaven ouders het plezier in rekenen van hun kind een 7,8. Veel ouders geven aan dat hun zoon of dochter voorheen negatief tegenover rekenen stond.

“Het is natuurlijk een enorm positieve verandering. Als je al erg lang, misschien wel jarenlang, het gevoel hebt dat je niet kan rekenen en dan merk en zie je nu dat je wel kan rekenen”, vertelt Anouk Adang. Zij concludeert: “De aversie die veel kinderen tegen rekenen hadden is omgebogen naar plezier in rekenen.”