Zes adviezen voor scholen die starten met Wetenswaardig

Een flink aantal basisscholen is in 2024 begonnen met de nieuwe lesmethode Wetenswaardig. De eerste reacties zijn zeer positief, maar zoals bij elke nieuwe aanpak kun je als school uitdagingen tegenkomen tijdens de implementatie.

Zes adviezen  voor scholen die  starten met Wetenswaardig

Dit artikel biedt zes praktische adviezen om scholen te helpen bij een soepele start en effectieve toepassing van Wetenswaardig.

Zes adviezen voor een succesvolle start

De adviezen in dit O&O-artikel zijn gebaseerd op de ervaring en inzichten die het Nederlands Mathematisch Instituut heeft opgedaan in samenwerking met basisscholen. Deze adviezen ondersteunen scholen bij het realiseren van optimaal onderwijs met Wetenswaardig.

1. Zorg voor voldoende ruimte in je rooster

De lessen van Wetenswaardig vereisen flexibiliteit in tijdsplanning. Niet elke les heeft een vaste duur, en zeker in de beginfase kan het wat langer duren om de methode onder de knie te krijgen. Een praktisch advies is om bijvoorbeeld twee blokken van 45 minuten te plannen, gescheiden door een lunchpauze. Deze pauze helpt leerlingen om met hernieuwde focus verder te gaan. Veel scholen schrikken in eerste instantie van de benodigde tijd, maar het is belangrijk te beseffen dat Wetenswaardig vakken als begrijpend lezen en taal volledig integreert, waardoor aparte lestijd voor deze vakken niet meer nodig is.

2. Neem de tijd om een goede les te geven

Werken met een nieuwe methode zoals Wetenswaardig vraagt om gewenning. De methode vereist een actieve rol van zowel leraar als leerling. Zo worden bronteksten onder begeleiding gelezen en maken leerlingen aantekeningen in volzinnen, wat meer vraagt dan traditionele invuloefeningen. Dit kan in het begin extra tijd kosten, maar het opbouwen van een gezamenlijke onderwijscultuur en -routine is essentieel. Het belangrijkste is dat leerlingen de rode draad en kernconcepten begrijpen, ook als een les niet helemaal wordt afgerond. Kwaliteit gaat boven kwantiteit.

3. Voorkom dat de lessen te lang duren

Een grote valkuil bij het werken met Wetenswaardig is het uitweiden over aanvullende informatie of te lang stilstaan bij kantlijnnotities. Het is belangrijk om de rode draad van de les te bewaken en je te richten op de kern. Veel concepten komen later in andere thema’s terug, waardoor herhaling is ingebouwd in de methode. Door gefocust te blijven, voorkom je dat leerlingen afhaken of het overzicht verliezen.

4. Trek samen op als team

Een gezamenlijke aanpak binnen het team versterkt de implementatie van Wetenswaardig. Bespreek elkaars lessen, observeer en maak afspraken over bijvoorbeeld het gebruik van aantekeningenschriften, themawanden en formatieve momenten zoals kennisquizzen. Door samen te werken, ontdek je praktische oplossingen en bouw je een uniforme aanpak binnen de school. Dit helpt niet alleen leerkrachten, maar ook leerlingen bij het begrijpen van de methode.

5. Betrek ouders bij de lesmethode

Als ouders goed begrijpen waarom kennisrijk thematisch onderwijs belangrijk is, kunnen zij hun kinderen beter ondersteunen. Stuur bijvoorbeeld per thema een informatiebrief waarin je de inhoud en doelen toelicht. Inspirerende ideeën zoals ‘kennisansichtkaarten’ met vragen kunnen helpen om gesprekken thuis op gang te brengen en ouders actief te betrekken.

6. Bezoek de themamiddagen over Wetenswaardig

Het NMI organiseert regelmatig studiemiddagen in samenwerking met basisscholen. Tijdens deze bijeenkomsten worden nieuwe thema’s gepresenteerd en delen scholen praktijkervaringen. Bovendien bieden deze middagen een waardevolle kans om in contact te komen met leerkrachten van andere scholen. Je kunt ervaringen uitwisselen, van elkaar leren en ontdekken hoe andere scholen omgaan met de implementatie van Wetenswaardig. Deze uitwisseling van kennis en goede voorbeelden kan inspireren en helpen bij het verbeteren van je eigen aanpak. 

Tot slot deze opmerking: natuurlijk is de manier waarop kinderen schrijven heel belangrijk. Het hebben van een goede pengreep en het afleggen van het juiste traject per letter bepalen het tempo en de leesbaarheid van het handschrift.We adviseren dan ook om óók in de bovenbouw hier goed op te letten en leerlingen bij te sturen waar nodig.